Treceți la conținutul principal

Enduro bike MODS

Mandatory enduro bike modifications and preparation for Enduro racing. 

All modifications presented on this page can be done accordingly on any dirt bike with the right parts and bling! We have chosen to use the KTM Freeride 350 as an example how to transform this hybrid bike into a secret enduro weapon.
We show you how to prepare your bike to prevent bad damage and keeps you going on....

Ultimate modifications and tuning for Hard Enduro bikes 

  • Impact protection (Skidplate, Bashguard, protection cover)
  • Engine tuning and Propulsion (Akrapovic, DT1, Powercommander, Mapswitch)
  • Suspension and Tyres
  • Tips'n'tricks


Impact protection is the most important protection, it also the main reason for leaving your bike behind.


1. Skid plate:


Freeride comes with a light protection which is not suitable for eduro riding. It protects the frame from scratches and the exhaust pipe which runs under the motor. We sure need some improvement here.

How to choose the right skid plate?


No, we do not choose it by the price.

Bashed clutch cover
Some very valuable engine parts need protection, too. Like the water pump cover, clutch cover or alternator cover. All these components sit under a very cracky aluminium cover which tend to break very easy on rock impact. This would mean game over!

A good bash plate or skid plate is made from rigid aluminium to resist heavy impacts. It should have flaps on its sides to cover engine parts.

In imaginea din sus vedeti scutul original care protejeaza insuficient mai ales zonele laterale.

The original skid plate KTM Freeride

There are some after market skid plates for the Freeride but we chose to fit the original KTM skid plate because it simply has all the above mentioned features protecting engine and frame.
What can be seen well in the picture are the lateral flaps covering alternator cover and cluth cover.


MecaSystem, a french manufacturer specialised in rally equipment came up with this skid plate. 
It has much higher side walls and offers a little bit more protection to the engine side covers. At a price of 129 Euros it is not a bargain but a good alternative to the original.



Care dintre aceste protectii pentru motor vrei sa folosesti depinde de felul in care conduci, sigur si de experienta pe care o ai. Trebuie desigur avut in vedere ca si aluminiu are greutatea sa si se insumeaza cu alte gadget-uri pe motor.

Personal mi-as dori un scut de plastic cu flancuri laterale cat mai inalte. Am avut pe fostul  meu KTM 450EXC odata un scut de plastic. Nu doar ca este mai usor decat unul din aluminiu, dar a oferit suficienta protectie.

Un alt dezavantaj al scutului de aluminiu este ca rezoneaza foarte tare. Reflecta puternic sunetul motorului catre pilot auzi fiecare pietricica care se loveste de scut. In mers suna ding, dong, ding....ding....poing ding! Interesant

Tip: Pentru diminuarea acumularii de noroi intre bloc motor si scutul de protectie se poate plasa un burete subtire care sa umple spatiu ramas. Acest buretel va estompa si sunetele produse de aluminiu lovit de pietre si alte obstacole.

2. Protectia discurilor de franare:

Multi neglijeaza acest aspect pana cand au de traversat un parau sau o zona pietroasa si indoaie un disc de frana lovind un bolovan. Nu ca ar fi o problema financiara sa schimbi un disc, problema apare cand ramane roata blocata si nu ai cum sa o indrepti. 

Pentru discul de frana fata exista modelul din imaginea din dreapta, nu arata foarte savant, dar este util.

Eu am incasat lovituri pe discul de fata, nu atat de puternice sa blocheze roata, dar suficient de indoit sa simt la franare o oscilatie si cu asta o franare neregulata.

Cand ai de coborat o pante abrupta, roata din spate este aproape blocata si totul ce te tine pe traseu este frana de fata, atunci va dati seama ce inseamna sa nu te poti baza pe un punct si o presiune clar definita.

Si pentru discul din spate este valabila povestioara de mai sus. Avand in vedere ca franarea pe spate joaca un rol secundar, totusi trebuie sa ne bazam pe ia si sa-i simtim exact punctul de inchidere, mai ales prin cizma Enduro.

Personal folosesc doar protectia discului de frana pe spate. Poate prin experienta pe care am dobandit-o dealungul anilor, am reusit sa evit lovituri in fata, dar cu spatele este inevitabil sa mai aluneci de pe o stanca si sa atinci discul, daca nu ai protectia montata!


3. Potectia piston ambreaj

Cum sa se sparga pistonul de la ambreaj, doara nu ajunge acolo nici o piatra! Ai dreptate, nu ajunge.
Dar daca se rupe lantul, sau sare de pe pinionul din spate. Atunci el este inghesuit intre pinionul de atac (pinionul din fata) si cilindrul de la ambreaj, care de obicei cedeaza prin a se sparge, avand un perete subtire. 

Alta posibilitate este ca "moare" incet. Un lant care nu este suficient de intins poate sa frece treptat pana cand perforeaza pistonasul si te trezesti fara un ambreaj functional. Ok, daca esti destul de experimentat poate reusesti sa te mai intorci acasa, chiar pornesti motocicleta in a doua viteza, te arunci pe ia si pleci, dar cand esti in vale si ai de urcat o panta? .... impingi daca poti.



4. Protectia Radiatorului si a circuitului de racire!

KTM Freeride 350 are un singur Radiator central, care deja este plasat destul de tacticos in spatele cadrului din CroMo. Totusi colturile inferioare a radiatorului sunt vulnerabile la cazaturi. Plasticul sigur ca cedeaza usor si expune radiatorul impactului.

Toate radiatoarele KTM sunt lipite si din moment dat ce au suferit lovituri pot incepe sa lacrimeze sau chiar sa piarda apa, fara sa se mai poata repara in cele mai dese cazuri.
O protectie aici intr-adevar este o investitie buna avand in vedere cat costa unul nou!!! Pe de alta parte stim ce inseamna daca esti nevoit sa conduci motocicleta kilometrii prin paduri fara lichid de racire, pacat de motor....

Solutia scutului pentru radiatorul Freeride-ului este simpla si eficienta. Un cadru din tubulatura care se monteaza in jurul radiatorului, fixata pe tuburile descendente ale cadrului, poate prelua impacturi destul de serioase protejand astfel scumpul radiator.

Cine are un mic atelier la dispozitie desigur ca poate confectiona o astfel de protectie si DIY.




Ce se mai vede in poza de sus este ca furtunul e destul de expus. Asupra lui vom discuta acum.
Un impact poate duce la spargerea lui, iar agatarea lui printr-o creanga poate smulge si rupe furtunul.

O metoda simpla sunt aceste spirale din otel: Se pot cumpara de obicei la metru pe diferite diametre. Spiralele sunt compacte si se pot extinde dupa necesitate, se adapteaza lungime si se trag peste furtunul de radiator. E bine sa fie lungimea potrivita sa intre exact intre colierele de prindere a furtunului. In cazul in care motocicleta se imburda sau pur si simplu apare un impact ele sunt suficient de rigide de a proteja furtunul sistemului de racire. Simplu si eficient!



5. Handguards

Protectia mainilor? Pai, poate pe de-o parte, dar mai important este protectia manetelor, a ambreajului si a franei, si chiar in unele cazuri a pompelor hidraulice, care la o cazatura nefavorabila, cand s-a spart, ai belit-o, cum s-ar zice.
Din fabrica manetele sunt expuse la fiecare contact cu solul. Desi manetele sunt prevazute cu o inghustare pentru o rupere intr-un loc prestabilit, riscul sa se rupa chiar prindere manetei din pompa este prea mare ca sa fie neglijat acest aspect.


Exista o varietate mare de handguards de la o multime de producatori. Cand vorbim despre Handguards atunci ne referim aici la Full Handguards, ce inseamna ca avem de-a face cu o constructie de aluminiu care inconjoara manetele complet, de la capatul extern a ghidonului si cu o fixare aproape de prinderea ghidonului. Iata cum arata Handguards utile. 


Am parcurs primele schimbari esentiale pentru a proteja Freeride-ul pentru aventura Enduro sau Hard-Enduro.

Ce s-a enumerat aici face parte din lista obligatorie, pe langa aceasta mai sunt cateva lucruri care sunt optionale.
Am sa le listez aici pe scurt si le voi detalia in viitor.
- Ciorap neopren pentru telescoape fata - Unii spun ca protejeaza de praf. Din experienta, kilometrii parcursi prin paduri si noroaie nu mai doresc sa folosesc neoprene: Odata nu ai vizibilitate daca curg telescoapele, nu ai acces la curatarea simeringurilor care ar trebui servisate si intretinute.
- Ciorap Neopren pentru bucsa de prindere a telescop spate - idem mai sus.
- Manete Flex pentru frana si ambreaj - din moment ce ai handguards montate nu ai nevoie de manete Flex. De pretul unei perechi manete Flex cumperi 16 manete standard.
- Capacele si brizbriz-uri portocalii pentru motor - bullshit

Postări populare de pe acest blog

KTM timing marks for Cams

Did you ever search the timing marks on a KTM which indicate the correct positition of the Cams in TDC? Well, here's the secret: Loook in the opposite side of the Timing chain for the two marks which have to be both visible when in correct position. If necessary turn you Cam until both marks are visible.

How to tension your Cam Chain using a mechanic Timing Chain tensioner

How to tension your Cam Chain using a mechanic Timing Chain tensioner... this one is from Mino-Racing This is the buddy from Mino-Racing which I mounted in my KTM four stroke. KTM uses from 2006 onwards a hydraulic Cam Chain Tensioner which gets faulty after only a few hours. I guess it is mandatory to change the original hydraulic timing chain tensioner with a mechanical one to avoid break downs in the middle of nowhere! In this short Video you can see all action it takes to tension your Cam Chain. You have to pre-tension it by hand first until the Cam Chain is firm and afterward give it another half to three quaters of a turn with the hex. After that you can fix the counter hex and be shure no problems will occur. Check your timing chain tension every 20 hours or with any valve clearance check!  

Had a Cam Chain tensioner failure ...

After riding uphill I stopped and laid my FR down. Starting it up again, a rattling sound... end of story. ...fact is the hydraulic Cam Chain tensioner or also called the Timing Chain tensioner of my Ktm Freeride 350 stopped its duty cycle causing the Cam to turn over one tooth. Luckily on tooth didn' t damage the Valves, so the got no hit from the cylinder and didn't bent or even break. That would a been a disaster. This is how the Original KTM hydraulic Cam Chain tensioner looks like: Normally oil pressure is even too High causing too much wear of the chain. Testing my hydraulic Cam Chain tensioner on a flat table, pressing it down it remained blocked. It should not happen after only 70 hours. Conclusion:  I will grab a new mechanic Cam Chain tensioner from Mito Racing and get rid of any trouble and noises coming from my engine. Adjusting the new Mito Racing Cam Chain tensioner is pretty simple. I have put a little HowTo and review here.